Rendhagyó bejegyzés I.

Fogalmak egy csokorba gyűjtve, címszavakba sűrítve - cél a könnyebb tanulás, emlékezetünk felfrissítése. Első adag, csak meg ne feküdje a gyomrunkat, további frissítés várható!
(Forrás: Film- és médiafogalmak kis szótára, ha valamit nem így tanultatok – van, amit én se – azért elnézést kérek, nincs mit tenni, most ezt kell szeretni.)
 
A:
-          adaptáció: valamely műalkotás (regény, novella, dráma, zenemű) átdolgozása filmre az eredeti szelleméhez hűen.
-          animáció: mozgóképi megjelenítés egyik technikája
-          ansnitt: beállítástípus, egyik szereplő háta mögül, félprofilját a képbe komponálva rögzítenek a szituációt.
-          áttűnés: képváltási megoldás, snittek összekopírozása
 
B:
-          beállítást/snitt: vágástól vágásig terjedő filmszerkezeti egység
-         belső montázs/belső vágás: felvétel közben, vágás nélkül létrehozott montázs (gépmozgással, kép tágítással, zoommal, stb.)
-          blende: objektívban található filmrekesz, mellyel szabályozható a szalagra jutó fény mennyisége
 
C/Cs:
-          cselekmény: az az eseménysor, amely a filmelbeszélésben megjelenik, s amelyből a néző következtethet a film történetére.
 
D:
-          daruzás: kran, függőleges kameramozgás
-          derítés: fényirányok egyike, a kamera felől világítja meg a szereplőket.
-          dialógus: párbeszédek.
-          diegetikus elemek: a cselekményvilág részeként feltűnő elem (pl a rádióból szóló zene, stb.). Nondiegetikus elem: kívül esnek a cselekményvilágon (pl kísérőzene, narrátorszöveg, feliratok, stb.)
-          dramaturgia: a konfliktus felépülésének és megoldásának a rendje.
 
E:
-          elbeszélés: a film sajátos meseszövésének, tagolásának, előadási módjának együttese.
-          ellenbeállítás (ellensnitt): jelenetek bizonyos típusa, mikor a beállítás ellenoldali párját is rögzítik
-          epizód: filmelbeszélés eleme, olyan események ábrázolása, melyeknek nincs közvetlen, döntő hatása a cselekményre (jellemzés, leírás, oksági háló kiépítése)
-          expozíció:  elbeszélés kezdeti, bevezető szakasza (alapvető információk, szereplők, szituáció megismerése)
 
F:
-          fabula: történet
-          fahrt: kocsizás, horizontális kameramozgás
-          fáziskép: pillanatfelvétel, frame, a mozgókép alkotóeleme
-          félközeli: second plán, képkivágás egy fajtája
-          film formanyelv: stílus
-          flashback: visszapillantás, a cselekmény múltbeli eseményeit elbeszélő képsor
-        fordulat: filmelbeszélés eleme, mely döntő változást hoz a cselekmény kibontakozásában
-          függőleges montázs: hang és kép, ill. különböző hangsávokon rögzített hangok montázsviszonya
 
J:
-          jelenet: elbeszélés nagyobb szerkezeti egysége, határait többnyire a nagyobb tér- és időugrások jelzik.
 
K:
-         kameramozgás: kamera mozgási lehetőségei egy-egy beállításban a kiinduló helyzethez képest. pl: svenk (panorámázás), lendítés, fahrt (kocsizás), kran (daruzás)
-         közelkép: premier plán
 
M:
-          maszk/maszkolás: 1. trükk, mely során kitakarják a látvány egy részét (kör vagy medalion alakú szűkítés) 2. smink
-          mélységélesség: a néző a fókuszban lévő tárgy előtti és mögötti tartományban is élesnek látja a képet
-          montázs: a film képsorainak összeillesztése, összevágása (mechanikus, informatív, asszociatív, intellektuális, függőleges)
-          műfaj, zsáner: filmek rokonsági csoportjai, többnyire hasonló történeteket dolgoznak fel, hasonló konfliktusokat ábrázolnak, hasonló formai eszközökkel
 
N:
-          narráció: szöveges vagy hangos kommentár
 
P:
-          plán: képkivágás, a kamera és a képtárgy mértékviszonya, mértéke az emberi alak. Premier plán (közeli), second plán (félközeli), totál plán
 
S/Sz:
-          stílus: mozgóképi kifejezőeszközök alkalmazásának sajátos módja (narráció, montázs, fény, plán, hang, zene, színészi játék egy-egy filmalkotó műveire jellemző rendszere)
-          szubjektív kamera: beállítás típus, kamera nézőpontja valamelyik szereplő tekintetével azonosul
-          szüzsé: téma, tárgy, fabula (történet) ellentéte, a cselekmény, amelyből a néző maga alkotja meg a fabulát.
 
T:
-          történet: néző következtetéseinek összessége, a kezdet és a vég behatárolta teljesség
 
V:
-          vágás:  utómunka, a vágóasztalon áll össze a film, folyamatosságot, ritmust biztosítva neki
 
Z:
-          zoom: gumiobjektív, különböző fókusztávolságokra állítható, közeli képek és nagylátószögű felvételek gyors váltakozása

 

4 komment

Címkék: fogalmak

A bejegyzés trackback címe:

https://egyfilmszakosnaploja.blog.hu/api/trackback/id/tr91376939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grillig 2009.09.12. 20:47:23

Hmm...Szóval daruzással kell elbeszélni egy fabulát? S ha flashbackelsz akkor kénytelen leszel plánolni? hmm...ügyes!:)

rockdoki 2009.09.13. 22:51:45

Igen, valahogy így:D gyorsan tanulsz ;)

Timos 2009.09.14. 18:40:29

daruzás a legtutibb! postot méég (L)

rockdoki 2009.09.15. 11:05:09

igyekszem, már készül a többi:D köszönöm hogy olvassátok:$ (L)
süti beállítások módosítása